Daily

Meteodependența: Cum să te menții în formă pe vreme rea

Reading Time: 5 minutes

Odată cu venirea ploilor și a vremii reci, foarte multe persoane se confruntă cu stări fizice și psihice alterate. Deși se consideră de multe ori că aceasta este doar o scuză pentru o zi proastă, meteodependența chiar există și afectează una din trei persoane.

Există 2 concepte, meteosensibilitate și meteodependență care sunt confundate în mod greșit adesea. În timp ce meteosensibilitatea este o proprietate specifică fiecărui organism, meteodependența caracterizează doar anumite persoane.

Schimbarea stării de spirit în funcție de vreme este un răspuns psihologic normal și numim o astfel de persoană meteostabilă. Când apar nu doar schimbări psihice, ci și fizice, care aduc disconfort, spunem că acea persoană este meteodependentă.

Simptome ale persoanelor meteodependente:

stare de rău

instabilitate emoțională

oboseală

insomnii

scăderea performanței în muncă

dureri de cap, dureri de articulații

Cauzele meteodependenței

Cauzele meteodependenței sunt multiple, de obicei aceasta fiind declanșată de un cumul de factori printre care: modificarea umidității aerului, creșterea presiunii atmosferice, modificarea bruscă a valorilor termice, fenomenele meteo extreme, tranzitul la ora de iarnă etc.

Cele mai afectate persoane sunt cele care trăiesc în mediul urban, spre deosebire de cei din mediul rural care se bucură de aer mai curat și alimente mult mai curate.

Deși s-ar crede că sunt mai afectate persoanele mai în vârstă, se pare că în aceeiași măsură pot fi afectați și copii. O diferențiere se realizează totuși în funcție de sex: femeile sunt mai predispuse meteosensibilității ridicate.

Cum putem minimiza efectele meteodependenței asupra organismului nostru?

Ei bine, trebuie să recunosc că aici voiam să ajung de fapt, întrucât motivația mea de a scrie acest articol este aceea că și eu mă confrunt cu această problemă. În încercarea mea de a afla cauzele și soluțiile ei am acumulat ceva informații, pe care mi-am dorit să le împărtășesc cu voi.

Iată ce avem de făcut:

Yoga, în special dimineața

Sursa foto: Unsplash

Probabil o să spuneți că am scris asta doar datorită pasiunii mele pentru yoga. Ei bine, nu este deloc așa. Aceasta este printre primele recomandări ale medicilor în ceea ce privește persoanele cu o meteosensibilitate ridicată. Și în plus, de ce ne-ar mira? Se știe că yoga ajută la detensionare, reducerea stresului, o stare de spirit mai bună, reducerea durerilor și muulltee altele.

O plimbare în aer liber

Sursa foto: Unsplash

Da, chiar și pe frig. O oxigenare mai bună a creierului, îmbunătățirea circulaţiei sângelui şi a activității cognitive, combaterea depresiei şi anxietații, stimularea sistemului imunitar, prevenirea osteoporozei, menţinerea unei bune memoriii sunt doar câteva dintre beneficii.

Pauze de 15 minute după o oră petrecută la calculator

Sursa foto: Unsplash

Ne-am săturat de sfatul acesta până peste cap, nu-i așa? Dar câți îl punem în aplicare? Hai să nu fie 15 minute, știu prea bine ce ar spune șefii celor cu program normal de birou la auzul unei astfel de propoziții. Dar măcar 5 minute în care să ieșim la o gură de aer proaspăt. Cam greu în București cu aerul proaspăt, ce-i drept, dar o dată cu venirea frigului măcar un pic mai curat și tot este.

Consumarea alimentelor utile, hrănitoare, ușor de digerat

Sursa foto: Unsplash

De ce să îi dăm și mai mult de muncă organismului, prin digerarea unor alimente grele și slab nutritive? Știm prea bine că suntem ceea ce mâncăm așa că… mai bine să fii un avocado decât un burger, nu e așa? 😀

Suplimente de vitamina D pe perioada iernii

Sursa foto: Unsplash

Știți că tot militez pentru asta pe contul meu de instagram. Asta deoarece vitamina D3 are un rol crucial în organismul nostru, lipsa ei provocând schimbari bruste ale starii de spirit, stări de iritabilitate, oboseală, apatie, lipsă de concentrare, dureri musculare si slabiciune la nivelul muschilor, disconfort la nivelul articulatiilor etc. Foarte puține persoane își fac anual o analiză de sânge care să determine valoarea vitaminei D3. De regulă, aceasta trebuie să fie cuprinsă între 20 nanograme/ml si 50 ng/ml. În peste 90% din cazuri valoarea este sub limita inferioară. Dacă v-am convins, vă las și numele analizei ce trebuie făcute: se numește 25-OH-vitamina D.

Vitamina D se regăsește în mod natural în următoarele alimente: pește gras( somon, hering, sardine in ulei, ton, cod), stridii, avocado, migdale si lapte de migdale, ouă, cereale integrale, ciuperci, carne de vită. Chiar și cu o dietă ce include aceste alimente însă, pe perioada sezonului rece, din cauza lipsei soarelui, tot este necesar să apelăm la suplimente. Vă recomand varianta uleioasă sau cea sub formă de spray pentru o absorbție mai bună.

Întărirea sistemului imunitar

Sursa foto: Unsplash

Sunt multe feluri în care îți poți întări sistemul imunitar, începând cu mai puțin stres, mai mult sport, o alimentație corectă, suplimente, odihnă suficientă etc. Provocarea este însă aceea de a menține aceste practici sănătoase constant, nu doar din când în când.

Creșterea rezistenței la frig

Sursa foto: Unsplash

Una dintre descoperirile cu care sunt foarte fericită, din moment ce sunt probabil cea mai friguroasă persoană din lume. Este vorba despre tinctura de extractul din muguri de coacaz negru.

În perioada iernii, este recomandată tuturor celor simt puternic disconfortul termic administrarea în mod constant de 1 ml extract de coacaz negru, timp de 2-3 luni, în perioada cea mai rece (decembrie – februarie).

Odihnă suficientă

Sursa foto: Unsplash

Suficientă însemnând 8 ore pe noapte, de preferat adormit devreme, iar cu minim 2h înainte de culcare să renunțăm la a da scroll pe instagram sau a ne uita la televizor. Lumina albastră și insomnia merg mână în mână.

Citește AICI și despre poziția corectă pentru un somn odihnitor.

Chiar dacă meteodependența este imposibil de tratat, putem măcar ameliora simptomele ei. Punerea în aplicare a sfaturilor de mai sus vă poate ajuta să treceți ușor peste neplăcerile provocate de schimbarea bruscă a temperaturilor 🙂