Eating

Combinarea corectă a alimentelor – tot ce trebuie să ştii

Reading Time: 3 minutes

Poate una dintre cele mai mari probleme o ai atunci când ajungi acasă, ai vrea să pregăteşti o masă cu ingredientele pe care le ai în frigider, însă nu ştii exact cum să le combini.

Timpii de digestie şi metabolizarea fiecărui aliment sunt diferite iar asocierea lor greşită duce la fermentare, stări de oboseală şi disconfort şi, să nu uităm, la câştigarea nedorită a câţiva centimetri în plus.

Tocmai de aceea îmi doresc să împărtăşesc cu voi câteva reguli de alimentaţie şi combinare ale alimentelor utile, pe care le-am aflat şi eu de la prietena mea, Bianca Brighilă. Bianca este Nutritionist Holistic, Happiness Expert, Life Coach. Găsiţi mai multe despre ea şi frumoasa ei activitate aici.

Haideţi să începem cu câteva elemente de bază.

  • Cea mai importantă regulă este cea despre care scriam în articolul acesta, şi anume: Ascultă-ţi corpul. Fii atent la ce îţi spune organismul tău.
  • Mestecă bine şi mănâncă în linişte
  • Consumă fructele pe stomacul gol sau cu cel puţin o oră înainte de alte alimente
  • Mănâncă vegetale simple, nepreparate termic, la fiecare masă
  • Mănâncă cel puţin o masă de fructe pe zi
  • Mănâncă proteinele complexe şi vegetalele aminoase la mese separate
  • Mănâncă o singură proteină complexă la o masă
  • Ţine cont de faptul că mâncarea rece poate încetini digestia
  • Evită prăjelile, mezelurile procesate industrial, alcoolul şi junk food-ul
  • Consumă rar alimentele ce au timp de digestie mai mare de 4 ore. Ideal ar fi de 2-3 ori pe săptămână.

Să vedem acum care sunt regulile pentru combinarea corectă a alimentelor:

  • Carne, peşte, lactate, ouă + Vegetale
  • Grăunţe, aminoase + Vegetale
  • Vegetale + Ciuperci + Nuci şi seminţe.

Pentru a întelege mult mai uşor ce alimente se încadrează în fiecare categorie, vă ataşez schema de mai jos:

Când vine vorba de fructe, am lămurit deja că ele ar trebui consumate separat, înainte sau după masă cu cel puţin o oră. Ştiu, vă gândiţi şi voi la acel platou de brânzeturi cu struguri… Ei bine, vă puteţi gândi în continuare şi îl puteţi considera micul vostru răsfăţ(dar nu zilnic). Să nu uităm de prima regulă – ascultă-ţi corpul şi măcar din când în când, dă-i ce îşi doreşte. Echilibru este cuvântul care din punctul meu de vedere ar trebui să fie cel ce ne conduce viaţa, pe toate planurile.

Şi fructele au regulile lor de combinare. Iată care sunt acestea:

  • Pepeni – se consumă separat
  • Fructe acide + fructe sub-acide
  • Fructe sub-acide + fructe dulci şi uscate.

Există însă şi mici excepţii în combinarea alimentelor, ce ar putea să nu cauzeze probleme pentru majoritatea oamenilor:

  • nucile hidratate pot fi consumate cu o mică cantitate de fructe uscate sau proaspete
  • aminoasele şi cerealele pot fi consumate cu o cantitate mică de grăsimi naturale
  • cerealele fierte sau hidratate pot fi consumate cu o cantitate mică de fucte proaspete
  • cantităţi mici din unele fructe acide pot fi combinate cu fructe dulci (de exemplu: banane+căpşuni, struguri + lămâie)
  • carnea poate fi mâncată cu o mică cantitate de legume preparate termic
  • fructele se pot combina bine uneori cu verdeţuri şi ierburi
Sursa foto: Pinterest

Pentru că vă spuneam mai sus de timpii de digestie, sunt important de ştiut şi aceştia. Astfel:

  • apa se digeră în 10 minute
  • pepenii în 10-15 minute
  • sucul proaspăt în 15-30 minute
  • lăstari, ierburi şi verzituri în 1 oră
  • majoritatea vegetalelor în 1-2 ore
  • grăunţe şi boabe în 2-3 ore
  • nuci şi seminţe în 2-4 h
  • ouă, lactate, carne şi peşte: de la 4 până la 12 ore, uneori chiar mai mult

Este necesar să reţinem că acestea sunt nişte reguli generale care au rezultat în urma studiilor nutriţioniştilor pe un anumit eşantion de oameni.

Să nu uităm că fiecare organism este şi reacţionează diferit, de aceea te sfătuiesc să nu fii extrem în aplicarea acestor reguli şi să vezi exact ce funcţionează pentru tine, considerându-le mai degrabă punct de referinţă şi nu literă de lege 🙂

2 Comments